Alternativ inkomst: mystery shopping

Kommentera

När jag studerade gick jag med på en sida som heter Daymaker. De lägger ut olika uppdrag för mystery shopping. Det innebär att man ska gå in i en butik och har ett specifikt uppdrag, t.ex. köpa en väska, och sedan fylla i ett frågeformulär kring bemötande från personalen, merförsäljning och hur butiken såg ut. Uppdragen ger mellan 65-500kr. De som ger 500 är tidskrävande, t.ex. att man ska provköra en bil. Vanligast är att ett uppdrag ger runt 100kr. Ibland kan det ingå mat. 

Jag tog några uppdrag och fick in ca 1000kr under några månader. Anledningarna till att jag sedan slutade med mystery shopping var: 
1. Jag tyckte att det var jobbigt att be personalen om råd kring köp, efter att ha fått hjälp köpa varan för att en stund senare lämna tillbaka den.
2. Jag spenderade mer pengar än jag tjänade. På ett uppdrag köpte jag en jacka för 800kr. Det var kraftigt rabatterat och en väldigt bra jacka som jag fortfarande använder nu fem år senare, men poängen med mystery shoppingen var ju att få in pengar till studentkassan och inte tvärtom.

Nu har jag registrerat mig på sidan igen och planerar att ta de uppdrag som ligger på väg till och från jobbet när det passar. Mitt kontor ligger centralt och jag promenerar förbi många affärer där jag sett att det finns uppdrag. Planen är inte att ta alla uppdrag jag kan eftersom ersättningen är låg i förhållande till tidsåtgången, utan bara då och då när det passar. Alla pengar ska direkt in på ISK så det är mest en kul grej tänker jag, tycker att motivationen ökar när man kan gå in då och då och föra över pengar och inte bara vid löning. Tanken är densamma som med den alternativa inkomsten di-panelen jag skrev om tidigare här.