Slipp att köpa ny dator

Kommentera
 
Jag har en MacBook Air inköpt 2013. Den har kraschat en gång 2014, efter reparation har det inte varit några större problem utöver att jag alltid behöver mer lagringsutrymme (minimalism anyone) och att den segat ner mer och mer. Det är dock inget jämfört med de windows-laptops jag haft tidigare som efter varje års användning ökar 60sek på varje laddning av en sida. 
 
Senaste halvåret har datorn segat rejält och jag har tänkt att den har ju ändå 4 år på nacken nu, det är gammalt för en liten laptop och nog dags att köpa en ny. Sedan snubblade jag förbi detta inlägg av Utdelningsseglaren som tydligen varit i exakt samma tankar. Jag har även sedan tidigare sparat ner detta inlägg av Unclutterer, så nu är saken klar. Jag ska spara ner datainnehållet i ett så kallat moln samt på min externa hårddisk, installera om och göra allt på checklistan, och så får vi se om jag likt Utdelningsseglaren kan skjuta upp utgiften för ny dator ytterligare ett bra tag. Jag återkommer med uppdatering kring detta. Har hittills kommit så långt att jag sparat ner datainnehållet på Google drive vilket tagit drygt 24h. Det oroar mig att wikipediaartikeln säger att google photos i vissa fall har skyldighet att lämna ut alla bilder till vissa nationer på begäran... Väljer att ta den risken. De värsta bilderna jag har är väl de som råkat tas underifrån när man öppnar mobilen typ och ett och annat fylleslag. 
 
Just när det gäller datorer har ju priserna historiskt sjunkit väldigt snabbt så kan man skjuta upp datainköp ett eller ett par år får man förhoppningsvis väldigt mycket mer för pengarna.