Jag börjar i nuet och tar baby steps

Kommentera
 Jag är ganska ny på det här med att spara. Jag är inte ny på tankesättet, det har legat och grott hos mig länge, men jag har inte implementerat det i mitt eget liv ordentligt. Jag önskade mig och fick boken "Your money or your life" när jag fyllde 19 men läste den inte för än nu flera år senare. På ett sätt önskar jag att jag läst den mycket tidigare men å andra sidan var jag nog inte redo att ta till mig den då. Jag kommer från att alltid ha spenderat varje krona, och att spara har för mig handlat om att spara till att köpa en en resa eller någon dyr pryl.
 

Ett av de första stegen i your money or your life är att skriva ner exakt allt man spenderar pengar på. Varje endaste litet tuggummi. Man måste börja med nuläget, men detta har varit lite för ångestfyllt för mig så jag började väldigt långsamt i februari. Jag skrev ner alla fasta kostnader varje månad och de planerade större utgifterna t.ex. tandlagning, men inget annat. Sedan satte jag stjärnor vid de kostnader jag kunde påverka. Hittills har jag lyckats få ner mobilabonnemanget med 400kr/månad (från en väldigt hög ursprungsnivå).

Den här månaden är jag redo att ta nästa steg och skriva ner alla utgifter. Jag började på löningsdagen.

Jag tror att det som gjorde att jag kände mig redo var att jag lyssnade på ett avsnitt av Onkel Toms podcast där han berättade att forskning stödjer att sparande går bättre om man utgår från spenderandet i nuläget och drar ner kostnaderna utifrån det, istället för att sätta en budget, a la Lyxfällan exempelvis. Jag känner intuitivt att det stämmer. Istället för att utgå från en summa som man tycker är rimlig att spendera på exempelvis mat ute, se över varje krona du lägger på mat ute och fundera på vid vilka tillfällen det var värt det, vid vilka tillfällen du kunde valt nåt billigare på menyn och ändå få samma värde, när borde du inte ha ätit ute alls osv. Det blir nog lättare att göra på det sättet istället för att försöka hålla en budget.

Det kan liknas vid en diet, om du bestämmer vad du ska äta varje dag och hur många kalorier det ska vara så är det lätt att ge upp när du är sugen på något annat, sedan har du redan spräckt kalorigränsen och då är det väl lika bra att skita i det, du kommer ju ändå ta tag i det någon annan gång, bara inte just nu. Om man istället ser på vad man redan äter, säg att frukosten till exempel är två mackor varje dag. Börja med att byta ut brödet till en nyttigare sort eller lägga till bladspenat som pålägg, när du fått in den vanan kan du tweaka på någon annan matvana.  Det är för övrigt extremt svårt och ofta tråkigt att följa en strikt diet eller budget under en längre tid, i alla fall om det kräver att man lägger om alla tidigare vanor helt i en enda vändning.