Inget för kaffenördar

Kommentera


Jag har använt samma mascara i drygt fem år. Varje gång den tagit slut har jag gått in på närmaste HM, Kicks eller liknande på lunchen för att fixa en ny. Jag har aldrig reflekterat över det tidigare, sedan började jag fundera på vilka förbrukningsvaror jag använder återkommande typ hushållspapper och liknande då jag planerade att börja köpa allt i "bulk" för bästa priset jag kunde hitta och lagra upp.  

Mascaran kostar 179-219kr i butik om det inte är något erbjudande just då och jag hittade den online för 99kr, ingen fraktkostnad. Jag behöver en ny ca var tredje månad så jag sparar upp till 480kr/år på att köpa online. Det är ju faktiskt en icke försumbar summa, men poängen är att egentligen är det också mer bekvämt. Jag behöver inte go out of my way på något sätt för att spara de pengarna. Istället för att när jag upptäcker att den börjar ta slut eller torka ut ta tiden att leta upp butik och vilken plats mascaran är placerad på i butiken gör jag en beställning på några klick, får det i brevlådan, har en årsförbrukning och slipper tänka på det.
 
Jag har full förståelse för att inte alla vill "uppoffra" sina middagar ute eller den dyra parfymen de använder varje dag etc. men sådant här är verkligen så enkelt. Det kostar mig ingen uppoffring. Sedan är det olika för olika personer vad man värderar. Mascaratipset är väl applicerbart för alla men ett annat sånt här exempel för mig, som däremot kanske inte passar alla, handlar om kaffe. Jag läste i någon sparblogg om att det förr när kaffe var bristvara/dyrare var vanligt att koka kaffe på sumpen och att bloggaren i fråga (kommer tyvärr inte ihåg vem) hade testat och inte märkt någon skillnad. Kaffe är inte helt gratis, jag bestämde mig för att testa. Istället för att på morgonen slänga gårdagens filter lade jag bara på en ny skopa på sumpen och bryggde. Jag märkte ingen skillnad i smak! Nu gör jag detta varannan dag och använder 3 skopor kaffe på två dagar istället för 4 skopor på 2 dagar, och hälften så många kaffefilter som tidigare. Definitivt en i alla fall kortsiktigt sett försumbar summa sparad, men till absolut noll uppoffring från min sida. Jag slipper dessutom momentet med att kasta filtret och sätta i nytt varannan morgon. Nu är det kanske jag som inte har de mest alerta smaklökarna, men poängen är som sagt att det inte är någon som helst uppoffring för min del.